Tuesday, October 30, 2012

JENIS KAMERA CCTV - SIRI IV

Mengenal Berbagai Jenis Kamera CCTV

Kamera CCTV, seperti yang kita telah ketahui merupakan alat yang digunakan untuk pemantauan secara elektronik. Untuk mengetahui kamera CCTV yang sesuai dengan keperluan anda, di entri kali ini saya akan membicarakan mengenai jenis-jenis kamera CCTV yang ada dipasaran.

 1.        Dome Camera

Sesuai dengan namanya - Dome Camera - kamera ini berbentuk seperti kubah. Reka bentuknya yang simple menjadikannya jenis kamera yang paling popular dan sering digunakan dalam pemasangan CCTV, kerana kamera ini  sangat mudah untuk dipasang.


Posisi kanta kamera yang tidak kelihatan kerana terhalang oleh lapisan dome, membuatkan kita tidak dapat mengetahui arah mana yang sedang di fokuskan oleh kamera tersebut.

Kamera jenis ini sesuai digunakan untuk pemasangan di dalam ruang (indoor), baik di dalam rumah atau pun di ruang pejabat.

     2.  Standard Box Camera

Berbentuk seperti kotak, kamera ini sering digunakan untuk pemasangan baik indoor mahupun outdoor. Jenis kamera ini boleh juga digunakan untuk keperluan surveillance jarak jauh. Apabila pemasangan di outdoor dengan posisi yang boleh di capai oleh tangan, sebaiknya di tambahkan sebuah pelindung, supaya dapat mencegah kerosakan terhadap kamera tersebut.

 3.        Vandal Proof Camera


Vandal proof camera bermaksud kamera tersebut anti kerosakan. Ia diperbuat dari bahan yang di reka khusus untuk melindungi kamera dari sebarang kesan kerosakan yang melampau.

     4.    Waterproof Camera
Kamera ini biasanya untuk pemasangan outdoor. Berbentuk bullet camera – kamera yang mempunyai reka bentuknya seperti peluru. Reka bentuk pelindung luarannya direka khusus agar dapat menahan air hujan, debu, dan suhu yang melampau.


Tingkat pencahayaan yang kurang di malam hari menyebabkan perlunya pemasangan kamera yang menggunakan Infra Red. Semakin banyak titik infra red di dalam kamera, maka akan semakin jelas kecerahan gambar yang dirakam oleh kamera.

PTZ Camera/Speed Dome Camera adalah kamera serba lengkap yang memiliki lensa zoom hingga puluhan kali dan mekanisme 'pan tilt' berupa motorservo yang mempunyai pergerakan yang halus. Pergerakan fokus kamera ini tidak dapat dikesan oleh individu.



Kamera yang mengirimkan 'discrete streaming video' melalui kabel UTP. Umumnya ia dilengkapi dengan IP Address. Dengan adanya IP Camera, kita dapat maklumat secara langsung dan boleh mengakses hasil rakaman melalui jaringan LAN/WAN tanpa harus menggunakan tambahan converter.

     8.    Covert Camera / Hidden Camera

Sesuai dengan namanya, kamera ini merupakan kamera CCTV yang dimaksudkan untuk penggunaan yang tersembunyi di mana ia tidak dapat dikesan oleh individu tertentu . Bentuknya bermacam-macam, ada yang seperti smoke detector, jam dinding, lampu, bahkan pemancut air. 

23 comments:

  1. I’m not that much of a onlіne reader tο be
    honest but уour sites really nice, keep it up!
    I'll go ahead and bookmark your site to come back later. Cheers

    Have a look at my webpage; http://www.familylinkmobile.Com/index.php?option=com_blog&view=comments&pid=56966&Itemid=0

    ReplyDelete
  2. I am really thankful to the holder of this website who has shared this wonderful paragraph at at this place.


    Also visit my page :: go to the website

    ReplyDelete
  3. Hello everyone, it's my first pay a quick visit at this web page, and paragraph is in fact fruitful designed for me, keep up posting these types of articles.

    Feel free to visit my website :: wiki.secretsofwarfare.com

    ReplyDelete
  4. Ηi! I knoω this iѕ kіnԁa off topic
    but I ωas wondering if you knew where ӏ cоuld get а captсha plugin for my comment form?

    I'm using the same blog platform as yours and I'm having trouble finding one?
    Тhаnks a lot!

    my blog: ptz camera

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  6. Great Blog! just wonder, is Malaysia's GST (Goods Sales Tax) also applicable for online purchase items??

    ReplyDelete
  7. this post is full of information on the cameras used in the CCTV Installation along with the specifications of each camera.
    Good Post..!

    ReplyDelete